Julkaistu: 10.09.18 · Kategoria: Blogi

Ohjaajan taidot ja etäyttävä draama

Kepelin sivuille kootuissa harjoitteissa keskitytään positiivisuuteen ja yhteisiin arkisiin kokemuksiin. Sen vuoksi ne sopivat hyvin kokemattomallekin ohjaajalle. Lue tästä lisää siitä, miten kokematonkin ohjaaja voi saada ryhmän mukaan draamaharjoitte...

Julkaistu: 07.09.18 · Kategoria: Blogi

Ryhmä on tärkeä

Kepeli-hankkeessa kerätyt ja kehitetyt keholliset ja pelilliset harjoitteet tukevat monella tapaa ryhmässä toimimista ja yhteenkuuluvuuden tunteen vahvistamista. Tässä blogitekstissä Anita Ahlstrand ja Päivi Rahmel pureutuvat tarkemmin siihen, miten ohj...

Julkaistu: 05.09.18 · Kategoria: Blogi

Erilaisilla ryhmillä on erilaiset tavoitteet

Tiedätkö oman ryhmäsi toiveet, odotukset ja tavoitteet? Tässä blogitekstissä Jouni Piekkari avaa tavoitteiden merkitystä: yhdessä luodut tavoitteet luovat hyvän pohjan työskentelylle ja työskentelyn arvioinnille. Ryhmäläisten odotukset, pelot, ...

Julkaistu: 30.07.18 · Kategoria: Blogi

Arviointiosaaminen kotoutumisen tavoitteeksi

Arviointi ei ole vain työnantajan tai rahoittajan hallinnollinen vaatimus, vaan se liittyy myös itseluottamuksen vahvistumiseen ja demokratiaan. Arviointiosaaminen on suomalaisessa yhteiskunnassa niin tärkeää, että se pitäisi asettaa yhdeksi tavoitteeks...

Julkaistu: 23.07.18 · Kategoria: Blogi

Hyvinvointi-Tupla tukee kielen oppimista ja lisää tietoa hyvinvoinnista

“Piirrä jokin terveellinen ruoka-aines.”. Hmm, mitähän minä piirtäisin, joo! “Mustikka, peruna?” “Papu” “OIKEIN!” Kepelissä kehiteltyä Hyvinvointi-Tupla-peliä on päästy kokeilemaan maahanmuuttajaryhmissä, ja se on palautteiden ja ...

Julkaistu: 16.07.18 · Kategoria: Blogi

Monikulttuurisuus osaksi opintoja

Miten monikulttuurisuus näkyy Metropoliassa eri hyvinvointialan tutkinnoissa? Entä jalkaterapeutin, apuvälineteknikon, osteopaatin, optometristin tai fysioterapeutin työssä? Mihin opintoihin eri kulttuurien kohtauttamista voisi luontevasti liittää? Näi...

Julkaistu: 10.07.18 · Kategoria: Blogi

”Voi, miten paljon sain nauraa samalla kun opin uutta!”

Kohtauttamista ei voi koskaan täysin suunnitella etukäteen ja ohjata tietynlaiseksi tapahtumaksi. Tavoitteena on päästä tilaan, jossa ryhmä rakentaa oppimista yhdessä. Ohjaaja fasilitoi ja kuuntelee herkällä korvalla ryhmän toimintaa, antaa sille til...

Julkaistu: 16.05.18 · Kategoria: Blogi

Meriltä palannut Pietari ikävöi

Pietari on 70-vuotias eläkkeelle jäänyt merimies. Hän asuu Turun Kupittaalla rintamamiestalossaan rehottavan, mutta kauniin puutarhan keskellä. Vaimon ja laivakissan mentyä pois, Pietari on jäänyt yksin ikävöimään lapsiaan ja lapsenlapsiaan, mutta ...

Julkaistu: 02.05.18 · Kategoria: Blogi

Positiiviset kehokokemukset tukevat kotoutumista

Millaisia työkaluja ja osaamista maahanmuuttajien kanssa toimivat fysioterapeutit tarvitsevat? Maahanmuuttajan ohjaaminen on oma taitolajinsa, joka vaatii ohjaajalta aitoa kiinnostusta asiakkaan kokemusmaailmaa kohtaan. Ohjaaminen fysioterapiassa on erilai...

Julkaistu: 20.04.18 · Kategoria: Blogi

Tunnista oma kehittymisesi ohjaajana!

Kepeli-hanke kouluttaa ahkerasti uusia ohjaajia omissa verkostoissaan. Oletko sinä yksi mukana olleista ohjaajista? Miten olet kehittynyt omassa työssäsi ohjaajana? Miten olet ottanut Kepeli-keinoja haltuun? Olemme kehittäneet myös ohjaajille soveltuvia ...

Julkaistu: 05.04.18 · Kategoria: Blogi

Tartuta iloa!

Ryhmän ohjaajana saan usein todistaa hetkiä, jolloin osallistujien silmät alkavat loistaa, kasvojen ilmeet pehmetä ja huulet kaartua hymyyn. Liittyminen ja ilmassa tuntuva leikin kutsu sähköistää ympäröivää tunnelmaa ja ilo alkaa kuplia siellä ja ...

Julkaistu: 16.03.18 · Kategoria: Blogi

Monikielisyys näkyväksi

Kepelissä ajatellaan, että uuden kielen oppimista helpottaa se, että oppijoiden oma kieli ja kulttuuri nähdään tärkeänä ja arvokkaana. Tässä tekstissä kurkistetaan Itä-Helsingin uudet Suomen kielet -hankkeeseen, jossa tuodaan hienosti esiin kielit...

Julkaistu: 25.01.18 · Kategoria: Blogi

Ajatuksia ohjauksen onnistumisesta

Miten psykomotoriikka, yli 70 vuotta vanha lähestymistapa, toimii tänä päivänä oppimisen tukena ja onnistuneen ohjauksen oppaana? Tässä blogitekstissä hypätään psykomotoriikan ja kanssakulkemisen maailmaan ja houkutellaan esiin olemassa olevaa hyv...

Julkaistu: 17.01.18 · Kategoria: Blogi

Kehotietoisuus – oppimisen perusta

Mieltä ei ole ilman kehoa ja tietoisuutemme rakentuu kehollisten kokemusten varaan, sanoo tanssipedagogi Eeva Anttila. Miksi oman kehon käyttäminen luokkatilassa aiheuttaa kuitenkin monille epämukavuutta tai pelkoja? Tässä blogitekstissä Eva Rönkkö av...

Julkaistu: 11.01.18 · Kategoria: Blogi

Kepeli-menetelmät uuden työntekijän tukena

African Caren ryhmätoiminnassa on hyödynnetty Kepeli-menetelmiä jo vuodesta 2016 alkaen. Keväällä 2017 African Caren hyvinvointihankkeen vastuuhenkilöt vaihtuivat. Tässä blogitekstissä pohditaan sitä, kuinka Kepeli-harjoitteet ovat olleet avuksi...