Minun kehoni

Julkaistu: 15.11.17 · Kategoria: Itsetuntemus

Toiminnallinen harjoite, jossa opetellaan kehonosia parityöskentelynä. Samalla jokainen ryhmän jäsen tulee nähdyksi.

  • Ryhmäkoko ja tila: 6 – 20, sisätila, jossa on vapaata seinäpintaa/lattiapintaa, luokkahuone, käytävä, aula tai portaikko
  • Kanavat: liikkuminen ja toiminta, puhe ja keskustelu
  • Tarvikkeet: voimapaperia (noin 2 m jokaiselle osallistujalle), väriliituja/lyijykyniä/puuvärejä, kehonosien sanasto irtolapuilla, maalarinteippiä/sinitarraa

Tavoitteet:

  • Sisältö: Kehonosien tunnistaminen ja sanavaraston laajentaminen, keskittyminen ja tarkkaavaisuus, muistin harjoittaminen
  • Kieli: Ihmiskehoon liittyvien sanojen tunnistaminen ja oppiminen, keskustelu
  • Ryhmä: Parityöskentely, luottamus ja toisen kunnioitus, osallisuuden vahvistaminen, onnistumisen kokemukset

Ohjeet:

1. Tee osallistujista parit (käytä esimerkiksi villalankaharjoitusta tähän).

2. Pyydä jokaista osallistujaa hakemaan itselleen voimapaperia 2 m ja muutama kynä/liitu ja teippirulla.
3. Kerro osallistujille ohjeet:

  • Piirrä paperille parin kehon ääriviivat.
  • Päätä parisi kanssa, piirrättekö seisten seinää vasten vai lattialla maaten.
  • Päättäkää, kumpi piirtää ensin.
  • Teippaa paperi seinään tai levitä se lattialle.
  • Mene paperin eteen/päälle kävely/juoksuasentoon kuin patsas.
  • Piirrä parisi kehon ääriviivat paperille.
  • Kun ensimmäinen on valmis, vaihtakaa paikkaa.

4. Kun molemmat kehot on piirretty,  hae ohjaajalta rasia, jossa on kehonosien nimiä.
5. Mieti yhdessä parisi kanssa, mihin kohtaan piirustusta mikäkin kehonosa kuuluu. Kiinnitä se paikalleen.
6. Tarkista ohjaajalta tai muilta osallistujilta, ovatko kehonosat oikeissa paikoissa.
7. Kun kaikki on oikein, ota kuva!

Huomioitavaa ohjauksessa:

  • Pilko harjoitus pieniin osiin ja kerro yksi harjoituksen osa kerrallaan, mitä tehdään. (1. parit, 2. paperit ja kynät, 3. piirustus…). Näin osallistuja voi keskittyä rauhassa yhteen asiaan kerrallaan.
  • Jos ryhmä ymmärtää vain vähän suomea, käytä ohjeiden tukena kuvia (esim. Kepelin ohjauskortteja tai kuvia Papunetin kuvapankista).
  • Näytä mallia, jos ryhmä ei ymmärrä.

Ideoita jatkotyöskentelyyn:

  • Kehonosien oikeat paikat voi myös tarkistaa koko ryhmän kanssa yhdessä: ollaan taidenäyttelyssä ja kierretään ja katsellaan kaikki piirretyt kehonkuvat läpi. Keskustellaan ja tarkistetaan, onko kehonosat nimetty oikein. Korjataan tarvittaessa.