Pelinkehittäjät

Julkaistu: 27.06.17 · Kategoria: Kulttuurit ja yhteiskunta

Toiminnallinen harjoite, jossa vahvistetaan tiimityöskentelyyn, neuvotteluun, suunnitteluun, päätöksentekoon ja ohjaamiseen liittyviä asioita.

  • Ryhmäkoko ja tila: 4 – 30. Luokka, sali, aula, piha-alue, kenttä, metsä
  • Kanavat: puhe ja keskustelu, liikkuminen ja toiminta
  • Tarvikkeet: arkipäivän välineitä (esim. pesusieniä, lankarullia, paperilautasia, viilikuppeja, muovikuppeja, maalarinteloja, pensseleitä, pahvilaatikoita, nappeja, käpyjä, keppejä, tiskiharjoja…mitä ikinä keksitkään)

Tavoitteet:

  • Sisältö: tiimityöskentelytaitojen harjoittelu ja vahvistaminen, keskittyminen, luovuuden käyttö ja ideointirohkeus, ohjaamisen harjoittelu
  • Kieli: neuvottelu, pelin kuvailu ja passiivimuodon käyttö (tässä pelissä kerätään pisteitä, palloja heitetään ämpäriin mahdollisimman nopeasti, ämpäriä ei saa siirtää…) ohjeiden antaminen ja käskymuotojen käyttö (ottakaa pari, valitkaa pallot, juoskaa ämpäreiden luo…)
  • Ryhmä: erilaisten roolien hyväksyminen, toisten kuuntelu, neuvottelu, toisten ohjaaminen, yhteissuunnittelu ja päätösten tekeminen yhdessä

Ohjeet:

1. Pyydä ryhmä lähellesi kuuntelemaan ohjeet.
2. Kerro: ”Tänään harjoitellaan tiimityöskentelyä ja ohjaamista sekä kehitetään uusia pelejä.”
3. Pyydä ryhmää muodostamaan noin 5 hengen pienryhmät.
4. Kerro ohjeet: ”Jokainen pienryhmä saa omat arkipäivän välineet ja kehittävät yhdessä pelin, jossa näitä välineitä käytetään. Kun pelit ovat valmiit, ne esitellään ja ohjataan muille pienryhmille. Muut pienryhmät kokeilevat pelejä ja antavat palautetta pelinkehittäjille. Keksikää pelille myös nimi. Aikaa kehittämiseen on 15 minuuttia.”
5. Jaa arkipäivän välineet pienryhmille.
6. Päätä yhdessä ryhmän kanssa, missä järjestyksessä pelit esitellään.
7. Anna ryhmille ohjeita pelin esittelyyn: “Kertokaa toisille, miten peli alkaa, mitä pelissä tehdään, miten pisteet lasketaan (jos niitä lasketaan) ja miten peli päättyy. Sen jälkeen pelataan peliä yhdessä.”
8. Kun pelit ovat valmiit, ryhmät esittelevät pelin vuorotellen. Esim. pelin kuvaus: “Tässä pelissä tärkeää on nopeus. Alussa jokainen saa kolme palloa. Palloja heitetään ämpäriin vuorotellen…”
9. Lopuksi peliä pelataan yhdessä niin, että pelinkehittäjäryhmä ohjeistaa muita: “Ottakaa pari, ottakaa pallot. Heittäkää pallot mahdollisimman nopeasti ämpäriin. Älkää siirtäkö ämpäriä…”

Huomioitavaa ohjauksessa:

  • Varmista, että ryhmä on ymmärtänyt ohjeet.
  • Mieti valmiiksi arkipäivän välineet ja laita ne laatikoihin/pusseihin (esim. lankakerä ja tiskiharjat, paperilautaset ja napit, kävyt ja viilikupit, kepit ja pesusienet…)
  • Auta pienryhmiä tarvittaessa pääsemään suunnittelussa eteenpäin.
  • Varmista, että jokaisen pelin esittelyn jälkeen annetaan isot aplodit.
  • Anna jokaisesta pelistä positiivista ja konkreettista palautetta (esim. Olitte hyödyntäneet hienosti kaikki välineet peliinne, oli mukava kuulla, miten kannustitte muita pelaajia, oli mahtava nähdä, että pelissänne kilpailu ei ollutkaan pääasia, vaan tärkeämpää oli yhteistyö…)
  • Harjoite on kielellisesti vaativa, mutta riittää, jos pienryhmässä on yksi tai kaksi suomen kieltä hyvin osaavaa. Muut voivat osallistua pelinkehittämiseen vähäisemmälläkin kielitaidolla, sillä ideoita peliin voi antaa myös toiminnallisesti.

Ideoita jatkotyöskentelyyn:

  • Pelien kehittämisen ja kokeilun jälkeen voidaan pysähtyä pohtimaan yhdessä:
    – Onnistumisen hetkiä tiimityöskentelyssä – mitä sai ryhmän onnistumaan? miltä onnistuminen tuntui?
    – Tiimityöskentelyssä esiin tulleita rooleja – mitä rooleja ryhmässä syntyi?
    – Ideointivaihetta – kuinka monta peli-ideaa ryhmällä oli?
    – Päätöksentekoa – mitkä asiat auttoivat tekemään yhdessä päätöksiä?
  • Jos osallistujien on tärkeä osata antaa ohjeita ja kirjoittaa ohjeistuksia suomen kielellä, pienryhmät voivat harjoitteen lopuksi kirjoittaa peliohjeet paperille ja liittää mukaan ohjeiden ymmärtämistä helpottavia kuvia. Mallia ohjeiden kirjoittamiseen voi ottaa vaikkapa Kepelin harjoiteohjeista!