Rytmipiiri

Julkaistu: 04.06.17 · Kategoria: Itsetuntemus

Hauska, yhteistoiminnallinen ja koordinaatiota haastava harjoite.

  • Ryhmäkoko ja tila: 8 – 100, tila, jossa mahdutaan olemaan yhdessä isossa piirissä tai useassa pienessä piirissä
  • Tarvikkeet: sanomalehden tai aikakausilehden sivuja (jokaiselle yksi). Voidaan tehdä myös erilaisilla palloilla, sukkamytyillä, hernepusseilla, korkeilla, kävyillä…

Tavoitteet

  • Sisältö: keskiviivan ylitys, vasemman ja oikean erottaminen, silmä-käsikoordinaatio, keskittyminen, esineen käsittely, ongelmanratkaisu, rytmitaju, epäonnistumisen sietäminen, sinnikäs yrittäminen, luovuus, itsensä haastaminen
  • Kieli: oikea ja vasen (vasen, vasemmassa, vasemmasta, vasempaan, vasemmalla, vasemmalta, vasemmalle, oikea, oikeassa, oikeasta, oikeaan, oikealla, oikealta, oikealle), lisäksi ilmaukset ristiin ja yli.
  • Ryhmä: yhdessä toimiminen,  yhteisen rytmin löytäminen, toisen auttaminen, huumori, yhdessä ongelman ratkaisu

Ohjeet:

Voit katsoa harjoitteen myös linkistä (noin 45 minuutin kohdalta): https://www.youtube.com/watch?v=y2QNAo6yeIg&feature=youtu.be

1. Pyydä ryhmä piiriin: “Ota yksi sanomalehden/aikakauslehden sivu ja tee siitä pallo.”
2. “Heitä palloa oikeasta kädestä vasempaan. Ja takaisin. Heitä kädestä toiseen monta kertaa. Heitä korkealle. Heitä samalla lailla molemmilla käsillä.”
3. “Laita pallo oikeaan käteen.”
4. “Siirrä pallo vasempaan käteen.”
5. “Vie pallo vasemmalla kädellä oman oikean käden yli ristiin (katso kuva) ja anna pallo oikealla puolella olevan vasempaan käteen.”
6. “Samalla sinulle tulee vasemmalla puolella olevalta myös uusi pallo omaan vasempaan käteesi.”
7. “Tehdään yhdessä: pallo oikeassa kädessä – valmis – vasen ja ristiin – vasen ja ristiin… seis.”
8. “Jos pallo putoaa, anna sen olla maassa ja jatka liikettä ilman palloa.”
9. “Kokeillaan toiseen suuntaan: nyt pallo vasemmassa kädessä. Laita pallo oikeaan käteen. Anna pallo oikealla kädellä ristiin vasemmalla puolella olevalle… oikea ja ristiin – oikea ja ristiin… seis.”

Huomioitavaa ohjauksessa:

  • Etene rauhallisesti ja tee riittävästi toistoja.
  • Aloita aina alusta, jos palloja putoaa paljon.
  • Kannusta yrittämään ja keskittymään. Alussa tämä saattaa tuntua vaikealta, mutta sen oppii nopeasti.
  • Pidä riittävän hidas tempo rytmissä.
  • Sano rytmi (apusanat) koko ajan ääneen.
  • Pyydä ryhmää sanomaan myös apusanat ääneen.

Ideoita jatkotyöskentelyyn:

  • Harjoitteeseen voidaan lisätä laulu; ryhmä voi yhdessä miettiä sopivan laulun. Laulu tukee yhteisessä rytmissä pysymistä.
  • Harjoitteeseen voidaan lisätä myös askeleet (askel – viereen) samaan suuntaan kuin pallo tai vastakkaiseen suuntaan.
  • Voidaan tehdä ensin sanomalehtipalloilla (kevyet pallot) ja sen jälkeen painavilla palloilla (tennispallot, hernepussit…)

Arviointi

  • Sano yksi sana, mikä sinulle tulee mieleen harjoituksesta.
  • Sano sana, joka kertoo, mitä tunteita harjoitus herätti.
  • Mikä onnistui, mikä oli helppoa, mikä oli vaikeaa, miksi se oli helppoa/vaikeaa?
  • Mikä asia auttoi sinua onnistumaan: rytmi, sanat, laulu, keskittyminen, huumori, yhdessä tekeminen, sinnikäs yrittäminen/en antanut periksi, tyhjä (= joku muu asia)? Näistä voi olla valmiina kuvat seinällä tai lattialla ja jokainen valitsee sen asian, mikä auttoi onnistumaan.