Kepeli vahvistaa kokematonta

Julkaistu: 13.04.17 · Kategoria: Blogi

Kepelin harjoitteiden avulla myös kokematon ohjaaja voi uskaltautua vetämään ryhmää. Viiden opiskelijan projektityö vei Metropolian opiskelijat ohjaamaan maahanmuuttaja opiskelijoita Axxelliin. Projektissa mukana monta ensikertaa ryhmiä ohjaavia opiskelijoita. Projektissa mietittiin eettisyyttä, ihmisten kohtaamista ja omien pelkojen voittamista.

Pelottaa. Mitähän he ajattelevat minusta? Ymmärtääkö kukaan sanaakaan puheestani? Mitä, jos en osaa kohdata heitä heidän kulttuuriaan ja taustojaan kunnioittaen? Mitä, jos kukaan ei halua osallistua ohjaukseen?

Kokemattoman ohjaajan mieli vilisee kaikenlaisia kysymyksiä ja epävarmuuden aalto kasvaa hetki hetkeltä suuremmaksi. Miten ihmeessä pystyn ohjaamaan ketään innostavasti ja varmasti, jos käteni tärisevät, ääneni katoaa kuivan kurkun mukana, ja näytän siltä, että alan kohta itkemään? Kyllä se hyvin menee, nyt vain rohkeasti.

Itsensä tsemppaaminen on tärkeää

Kukistan epävarmuuden ja pelot hitaasti askel kerrallaan, kun mietin mielessäni, että voin valmistautua. Opettelen ohjaukset niin hyvin, että voisin ohjata tilanteet vaikka unissani. Hyvä valmistautuminen on tärkeää. Etenkin henkilölle, jolla ei ole niin paljon kokemusta ryhmien ohjaamisesta on todella tärkeä miettiä aikataulut ja suunnitella miten kauan on aikaa ohjauksiin.

Kuinka paljon peloista on lopulta kiinni omista ennakkoluuloista ja ennakko-oletuksista? Oletko rehellisesti miettinyt: oletko niin ennakkoluuloton kuin haluat olla? Oletko jo mielessäsi todennut, ettei kukaan osaa sanaakaan suomea, eikä kukaan ymmärrä ainakaan minua? Ehkä. Omassa mielessäni voin eksyä ajatusmaailmaan, jossa ohjattava ryhmä raatelee minut leijonan lailla ja haluavat minun epäonnistuvan. Pelko saa mielikuvituksen laukkaamaan.

Todellisuudessa ohjattava ryhmä on siellä halukkaina oppimaan. He opiskelevat suomen kieltä pienissä luokkahuoneissa istuen ja katsoen opettajaa. Nyt meillä on mahdollisuus opettaa heitä liikkuen, pelaten ja jopa leikkien. Kuinka paljon mieluummin itse opiskelen hassutellen, leikkien kuin istuen hiljaa ja kuunnellen opettajaa? En saa antaa pelon vallata mielikuvitustani. Uskon, että itsevarmuuden voi saavuttaa sillä, että kuvittelee tilanteet mielessään. Mitä on pahinta mitä minulle voi sattua? Unohdan sanat? Menen sanoissa sekaisin? Kaikki tuollainen on korjattavissa.

Kepelin materiaalit ovat luotu juuri ohjaustilanteita varten. Pelejä ja leikkejä soveltaen saamme suomen kielen sanat mukaan toimintaan ja ehkä niiden oppiminen on helpompaa. Ainakin itselleni muistiin jäävät asiat aina helpommin toiminnan kautta. Tutustuminen kepelin materiaaliin oli meille ensimmäinen askel toteuttaa hyvä ja onnistunut ohjaustuokio.

Teksti ja kuva: Nina Metsärinta, sosionomiopiskelija