Uskallatko laulaa?

Julkaistu: 13.06.17 · Kategoria: Blogi

Tiesitkö, että laulaminen vaikuttaa positiivisesti kirjoitustaitojen kehittymiseen? Miten paljon teidän maahanmuuttajaryhmissänne lauletaan?

Jenni Alisaari on viime vuonna tarkastetussa väitöskirjassaan osoittanut, että oppitunneilla laulaminen vaikuttaa positiivisesti kielen oppijoiden kirjoittamistaitojen kehittymiseen. Verrokkiryhmällä, joka vain kuunteli lauluja ja lausui laulun sanoja rytmikkäästi, kirjoittamisen sujuvuus ei kehittynyt yhtä paljon kuin ryhmällä, jossa laulettiin. Tutkimusaineistona olivat alku- ja loppumittauksessa kirjoitetut, sarjakuviin perustuvat tarinat. Tutkimukseen osallistuneiden oppijoiden kielitaitotaso oli A2.

Oppijat suhtautuivat laulamiseen myönteisemmin kuin rytmikkääseen laulun sanojen lausumiseen. Laulaminen on siis paitsi  tehokas, myös oppijoiden mielestä hyödyllinen ja hauska tapa oppia. Alisaari korostaa, että laulaminen huomioi oppijan kokonaisvaltaisemmin kuin pelkkä kielen piirteiden opettaminen. Alisaari kannustaakin opettajia ja ohjaajia käyttämään laulua monipuolisesti ja tavoitteellisesti kielenopetuksessa.

Keräämme Kepeli-sivuille suomen kielen palikan alle joitakin esimerkkejä hauskoista lauluista, joiden avulla kieltä voi opiskella rennosti ja kokonaisvaltaisesti. Uskallatko laulaa?

Eveliina Korpela, Kepeli-aktiivi, suomen kielen ja viestinnän lehtori, Metropolia AMK