Hyvinvointi-Tupla tukee kielen oppimista ja lisää tietoa hyvinvoinnista

Julkaistu: 23.07.18 · Kategoria: Blogi

“Piirrä jokin terveellinen ruoka-aines.”. Hmm, mitähän minä piirtäisin, joo! “Mustikka, peruna?” “Papu” “OIKEIN!”

Kepelissä kehiteltyä Hyvinvointi-Tupla-peliä on päästy kokeilemaan maahanmuuttajaryhmissä, ja se on palautteiden ja kokeilujen perusteella erittäin tervetullut!

Mikä on Hyvinvointi-Tupla ja kuka sitä voi pelata?

Hyvinvointi-Tupla on totuus/tehtävä-tyyppinen lautapeli, jonka tarkoitus on lisätä tietoa hyvinvoinnista erilaisten kysymysten ja tehtävien kautta, samalla peli tukee suomen kielen oppimista. Hyvinvointi-Tupla on suunnattu maahanmuuttajatyöhön, mutta peliä voi pelata kuka tahansa hyvinvoinnista kiinnostunut. Pilotointiryhmän kanssa peli aloitettiin kysymällä, mitä hyvinvointi merkitsee. Keskustelu avasi hyvinvointiteeman laajuutta, ja pian päästiinkin jo pelaamaan. Ryhmä sai nopeasti pelin juonesta kiinni. Pullo pyöri ja osoitti tasaisesti eri osa-alueita (luonto, hyvinvointi, terveys, liikunta, ravinto, ihmissuhteet). Pelin jälkeen kerrattiin vielä hyvinvointi-teemaa hyvinvointikolmion kautta ja koottiin yhteen ajatukset, joita pelaamisesta oli kummunnut.

Mistä idea on peräisin?

“Se on sellainen rauhallinen mieli, joka viestii hyvinvoinnista. Terveellinen ruoka ja sosiaalinen hyvinvointi, että on ystäviä.”

Pelin idea lähti ajatuksesta lisätä maahanmuuttajien tietoa hyvinvoinnista. Olemme ryhmiä ohjatessamme huomanneet, että maahanmuuttajien tieto hyvinvoinnista, hyvinvointiin vaikuttavista asioista sekä hyvinvoinnin vaikutuksista elämään vaihtelee. Päätimme lähteä toteuttamaan peliä, jonka kautta hyvinvoinnin eri osa-alueita käsitellään monipuolisesti kysymys- ja tehtäväkorttien kautta. Pelin taustalla on moniammatillinen ryhmä, jonka mielenkiinto on kepelimäisesti kielen oppimisen tukemisessa kehollisten ja liikunnallisten menetelmien kautta.

Peli tukee kielen oppimista ja rohkaisee lukemaan ääneen sekä vastaamaan kysymyksiin – joko itse tai muiden avulla. Hyvinvointi-teemaiset kysymykset ja tehtävät avaavat hyvinvoinnin laajuutta ja tuovat esiin keskustelunaiheita, joita voidaan käsitellä ryhmässä monin eri tavoin.

“Tää on ihan superkiva peli! Mistä tätä saa? Tätä olisi kiva pelata vaikka ystävien kanssa.”

Hyvinvointi-Tupla on vielä pilotointivaiheessa, ja peliä muokataan kohderyhmältä saatujen palautteiden perusteella entistä toimivammaksi kokonaisuudeksi. Pian päästään pelaamaan!

Elina Vastakoski
tuleva sosionomi ja Kepeli-aktiivi