Rummuta ja kysy!
Julkaistu: 26.06.17 · Kategoria: Suomen kieli
Hauska pariharjoite, jossa taputetaan kielen tahtiin erilaisia rytmejä, ja opitaan rytmikkään taputuksen avulla kysymään ja muistamaan erilaisia kyllä/ei-kysymyksiä.
- Ryhmäkoko ja tila: 2 – 100, voidaan toteuttaa seisten pienessäkin tilassa
- Kanavat: liikkuminen, puhe
- Tarvikkeet: Kyllä/ei-kysymyskortit (itse tehdyt, Kepeli-sivuilta tulostetut tai kysymyskortit esim. “Hullukurisia kysymyksiä ja vastauksia” -pelistä)
Tavoitteet:
- Sisältö: erilaisten rytmien tekeminen ja kuuntelu, kielen liittäminen rytmeihin
- Kieli: kyllä/ei-kysymykset, toisen haastattelu, suomen kielen rytmi
- Ryhmä: toiseen tutustuminen, toisen huomioiminen
Ohjeet:
1. Anna osallistujien nostaa hatusta vuorotellen erilaisia kysymyksiä: “Ota yksi!”
2. Käykää kysymykset yhdessä läpi. Varmista, että jokainen ymmärtää, mitä kysymys tarkoittaa.
3. Sano: “Ota pari.”
4. “Mieti parin kanssa kysymyksiin sopiva taputus ja rytmi”. (taa – ti-ti) Anna itse esimerkki! Esim. osaatko ommella?
5. Sen jälkeen: “Tulkaa piiriin.”
6. “Kysy kysymys ja taputa rytmissä! Sinä saat aloittaa.” Jokainen taputtaa piirissä kysymyksen ensin yksin, sitten yhdessä ryhmän kanssa.
7. Ne, jotka vastaavat kysymykseen kyllä, nostavat käden ylös.
8. Käydään kaikkien kysymykset läpi, muista toistaa ja toistattaa!
Huomioitavaa ohjauksessa:
- Kysymykset kannattaa tehdä etukäteen, ryhmän kiinnostuksen kohteiden mukaan.
- Jos ryhmäläiset ovat vieraita toisilleen, kysymysrytmit voi sekä suunnitella että esittää pareittain tai pienissä ryhmissä.
- Ennen kuin kokoonnutaan piiriin, ohjaajan on hyvä käydä tarkistamassa, että osallistujien tekemät rytmit ovat suomen kielen mukaisia. (Ei esim. “O-SAT-KOO O-MEEL-LA?”)
- Jos ryhmäläisten on vaikea kuulla suomen kielen rytmejä, ohjaaja voi tehdä rytmit etukäteen, ja ryhmä toistaa ohjaajan rytmit.
Ideoita jatkotyöskentelyyn:
- Kun kaikille kysymyksille on tehty taputusrytmi, voidaan kysymyksiä käydä uudelleen läpi paikanvaihtoleikin avulla: keskellä olija sanoo kysymyksen rytmien kera ja ne piirissä olijat, jotka vastaavat kysymykseen kyllä, vaihtavat paikkaa.
- Rytmejä voi kehittää moniin muihinkin osallistujien usein käyttämiin fraaseihin (esim. kuulumisten kyselyyn, ryhmän ohjauksen fraaseihin, tien kysymiseen, neuvojen antamiseen jne.) Tavoitteena olisi, että lyhyet ja pitkät vokaalit ja konsonantit sekä suomen kielen sanojen oikea painotus löytäisivät vähitellen paikkansa.
Esimerkkejä kysymyksistä:
- Käytkö usein kirjastossa?
- Suututko helposti?
- Tykkäätkö kokata?
- Osaatko uida?
- Kirjoitatko päiväkirjaa?
- Oletko onkinut?
- Haaveiletko laulajan urasta?
- Tykkäätkö käydä koulua?
- Oletko koskaan käynyt virpomassa?
- Pelkäätkö käärmeitä?
- Pidätkö hernekeitosta?
- Luetko runoja?
- Katsotko televisiosta saippuasarjoja?
- Pelaatko tietokonepelejä?
- Soitatko jotakin soitinta?
- Söitkö aamupalaa?
- Lähdet sä tänään leffaan?