Kepeli kylässä liikunnan maailmassa
Julkaistu: 22.10.18 · Kategoria: Blogi
Tässä blogitekstissä Sporttia kaikille -ryhmän ohjaaja Marina Robush kertoo, miten suomen kielen harjoittelu taipuu mukaan liikuntaryhmään. Marina ei ollut vielä nähnyt yhtäkään Kepeli-harjoitetta, kun lähti rohkeasti suunnittelemaan ja toteuttamaan Kepelin ja liikuntaryhmien yhteistyötä.
Kepeli-hankkeen loppumetreillä on käynnissä vielä tärkeä pilotti Vantaalla: monikulttuurista liikunnan harrastamista edistävän Sporttia Kaikille -hankkeen ja Kepeli-hankkeen yhteinen ryhmä, jossa pyritään tuomaan liikuntaryhmään suomen kieltä toiminnallisten harjoitteiden kautta.
Pilotin alkutunnelmat
“Eihän siinä ole mitään järkeä”.
Ennakko-odotukset kielen harjoittelun integroimisesta liikuntaryhmään olivat ristiriitaiset. Liikuntaryhmän kanssa on muutenkin kovin vähän aikaa ja “kiire” vetää tunti läpi, joten tunnin aikana ei olisi ylimääräistä aikaa paneutua kieliharjoitteluun. Kun ihminen jo keskittyy kehoonsa ja liikkeiden oikeaan suorittamiseen, miten hänellä riittäisi aivokapasiteettia vielä uuden kielenkin harjoitteluun?
Pilotin ensimmäiset viikot
“Kyllähän sitä huomaa, miten osallistujat innostuvat erilaisista harjoitteista! Monet myös kyselevät tunnin aikana, mitä jokin sana tarkoitti, tai mitä sanaa harjoiteltiin ja tarttuvat jotenkin suomen kieleen ihan eri tavalla. Normaalisti, kun kaikki keskustelevat vain omalla äidinkielellään tunneilla.”
Jo muutaman ensimmäisen ohjauskerran jälkeen Kepelin harjoitteet näyttävät löytäneen paikkansa ohjauksessa. Haasteita tuo se, että kieliharjoitteisiin vaaditaan hieman enemmän selitysaikaa kuin liikunnan ohjaamiseen. Toisinaan harjoite voi tuntua myös irralliselta lisukkeelta, joten kokonaisuus pitää miettiä tarkkaan.
Pilotoinnissa positiivisesti on yllättänyt osallistujien kiinnostus suomen kieltä kohtaan sekä se, miten hyvin harjoitteet sosiaalistavat ryhmää. Yhteistyö eri kulttuurien välillä toimii! Toimivaa on ollut myös se, että joka kerralla tutustutaan erilaiseen teemaan, jolloin opitaan liikunta-alan monipuolisuutta. Epäilys on vaihtunut siihen, että liikunnan rinnalle voi tuoda monenlaista oppimista. Kokemuksen perusteella voi sanoa, että Kepelin harjoitteet sujahtavat erittäin hyvin suomen kielen oppitunneille, mutta sopivat myös pienissä määrin ja oikein toteutettuina liikuntaryhmiin.
Vertaisohjaajuuden voima
“Harjoitteet tuo tosi paljon sosiaalisuutta ryhmään, ja se voi olla jotain, mihin ei ehkä olla totuttu. Paljon pitää pystyä tekemään yhdessä, erilaisten ihmisten kanssa, kummallisella kielellä. Ja sitä nämä harjoitteet kyllä tuo, ne kohtauttaa.”
Ehkä yksi tärkeimmistä havainnoista on se, että kun ohjaaja itsekin vielä harjoittelee kieltä, ei ohjattavillakaan näytä olevan yhtä suurta painetta tuottaa “täydellistä” kieltä. Vertaisohjaajuus toteutuu hyvin, kun kaikki opettavat samalla myös toisiaan, eikä “opettaja” nouse esille kaikkitietävänä, vaan on yhtä paljon oppimassa kuin ohjattavatkin.
Marinaa haastatteli Kepeli-harjoittelija / Liikunnanohjaaja (AMK) / Sosionomi (AMK) -opiskelija
Elina Vastakoski