Hipaise höyhenellä

Julkaistu: 05.05.18 · Kategoria: Suomen kieli

Helppo liikkumista sisältävä harjoite, jossa opetellaan käskymuotoja: hipaise, sivele, puhalla…
Ryhmäkoko ja tila: 3 – 40, liikkumisen mahdollistava tila (sisällä tai ulkona)
Kanavat: liikkuminen ja toiminta, puhuminen
Tarvikkeet: paljon erivärisiä höyheniä

Tavoitteet:
Sisältö: eläytyminen, luovuus, itsensä haastaminen
Kieli: imperatiivit eli käskymuodot ja niihin liittyvät taivutukset eli rektiot (puhalla höyhentä, maalaa höyhenellä seinää…)
Ryhmä: rohkeus eläytyä ja hyväksyä erilaista eläytymistä ja tekemistä

Ohjeet:
1. Pyydä ryhmä piiriin ja anna jokaisen valita itselleen yksi höyhen.
2. Kerro ohjeet:
”Tänään harjoitellaan sitä, miten suomeksi käsketään. Jokainen saa vuorollaan käskeä, mitä höyhenellä tehdään. Sen jälkeen kaikki tekevät ja toistavat. Saat käyttää mielikuvitustasi, höyhenellä voi vaikka piirtää! Aloitetaan.”
3. Voit laittaa taustalle soimaan musiikkia. Tekeminen, toiminta ja musiikki vähentävät osallistujien jännitystä. Samalla ne vievät huomion pois hankalista kielimuodoista ja taivutuksesta. Kieltä opitaan huomaamatta, kun keskitytään liikkumiseen ja toimintaan.

Vinkkejä:
Piirrä höyhenellä lattiaan!
Maalaa höyhenellä seinää!
Puhalla höyhentä!
Pidä höyhen ilmassa!
Koske höyhenellä kaverin poskea!
Silitä höyhenellä kättäsi!

Keksi itse tekemisen tapoja luovasti!

Huomioitavaa ohjauksessa:

  • Näytä aina ensin oma esimerkki.
  • Varmista, että kaikki ovat ymmärtäneet ohjeet.
  • Tee itse mukana!
  • Anna vinkkejä, jos ryhmäläiset eivät heti osaa tai uskalla.
  • Korjaa taivutusvirheitä hienovaraisesti toistamalla oikea muoto.
  • Tekemistä voidaan jatkaa jonkin aikaa, kun taustalla soi rauhallinen musiikki.

Ideoita jatkotyöskentelyyn:
Mielikuvituksellisten käskyjen jälkeen ryhmä voi miettiä yhdessä, millä voi oikeasti tehdä sitä, mitä nyt tehdään leikisti.
Esim. Piirrä höyhenellä lattiaan! Millä voi oikeasti piirtää? Kynällä, tussilla, kuulakärkikynällä, värikynällä, puuvärillä, vahaliidulla…

Liikunnallinen versio:

Voidaan käyttää välineenä myös palloa, keppiä tai muuta liikuntavälinettä. Pelin ohjaaja antaa erilaisia ohjeita, miten välineen kanssa tulee liikkua/tehdä/toimia.

Liikkeet voi määritellä paikallaan tai liikkuen tehtäviksi, esimerkiksi ”salin päästä päähän” -tehtäviä: Pyöritä palloa (käden ympäri, lantion ympäri, jalkojen ympäri, ilmassa), kuljeta palloa (kädellä, jaloilla, olkapäällä, parin kanssa) tai syöttele/heitä seinää vasten tai liiku salissa kirjoittaen pallolla ilmaan oma nimesi.

Tehtävien valitsijaa voidaan vaihdella tai tehtäviä voidaan nostaa hatusta, jossa on erilaisia substantiiveja (jalka, pää, käsi, ympyrä, tuuli) tai adjektiiveja (rauhallisesti. nopeasti, arasti, tarkasti).