Kosketa…

Julkaistu: 30.01.17 · Kategoria: Ryhmäytyminen

Nopea ja kevyesti liikunnallinen lämmittelyharjoitus, jossa nimetään ympäristössä olevia värejä, esineitä ja asioita koskettamalla niitä, ja tilassa liikkuen. Harjoite laskee myös koskettamiseen ja liikkumiseen liittyvää rimaa kepeällä tavalla.

Ryhmäkoko ja tila: Mikä tahansa
Kanavat: liikkuminen, kuuntelu, puheen toistaminen; (lukeminen)
Tarvikkeet: ympäristössä olevat esineet; käsiteltävään aiheeseen liittyvät esineet tilassa; (sanalaput, sinitarraa, kyniä)

Tavoitteet:

  • Sisältö: Valittuun teemaan liittyvä sanasto (esim. asuminen)
  • Kieli: värien, ominaisuuksien ja esineiden nimeäminen; koskettaa-verbi, sanan ja kosketuksen yhdistäminen
  • Ryhmä: ryhmän energisointi; toimiminen spontaanisti ilman turhaa itsekritiikkiä; psykologisten estojen purkaminen; fyysinen liikkuminen tilassa, tilan havainnointi, hauskuus

Ohjeet:

1. Harjoituksessa voidaan lähteä liikkeelle omalta paikalta esim. pöydän äärestä tai noustaan seisomaan.
2. Anna esimerkiksi seuraavanlaiset käskyt: “Niin nopeasti kuin pystyt, kosketa jotakin mikä on …mustaa”; “Niin nopeasti kuin suinkin kosketa jotakin punaista”.
3. Kielitasosta ja käsiteltävästä teemasta riippuen lisäsanoja voivat olla esim. pehmeää… puuta… hauskaa….millä voi istua…millä voi kirjoittaa jne… Osallistujat liikkuvat tarvittaessa paikoiltaan koskettaakseen mainittua asiaa.
4. Puretaan tehtävä: mitä siinä opittiin?

Huomioitavaa ohjauksessa:

  • Harjoitus on hyvä huomion kiinnittäjä ja tarkkaavaisuuden herättäjä esimerkiksi tauon jälkeen, joten voit tehdä sen ”yllätyksenä” ilman sen kummempaa tehtävän esittelyä. Käytä vain aloittaessasi kuuluvaa ääntä.
  • Alkeistason ryhmälle harjoitus voidaan ohjeistaa yksinkertaisemmalla käskymuodolla: “Kosketa jotakin punaista.”.
  • Vähäisen kielitaidon ryhmälle voit havainnollistaa harjoitteen näyttämällä toiminnan ja lauseen itse.
  • Muista sanojen toistaminen, jos ryhmässä on kielitaidottomia!

Ideoita jatkotyöskentelyyn:

  • Harjoitukseen voi tuoda myös esineitä tai se voidaan tehdä esim. keittiössä, jossa on paljon esineitä.
  • Harjoite voi toimia pohjana teemalliselle jatkotyöskentelylle. Harjoitellaan adjektiiveja, millainen: värejä (musta, punainen), muotoja (pyöreä, kulmikas, neliö), materiaaleja (puinen, kivinen, muovinen). Siinä voidaan käsitellä myös rakennetta (tehty puusta/kivestä/muovista), ominaisuuksia (pehmeä, kova, piikkinen, sileä, karkea, karvainen).
  • Sanat voidaan kirjoittaa taululle ja opetella ne etu- tai jälkikäteen.
  • Osallistujat voidaan myös panna ideoimaan uusia kosketettavia asioita pareittain. Tämän jälkeen ryhmäläiset antavat käskyjä toinen toisilleen.