Laulu tai runo uudella kielellä

Julkaistu: 03.10.18 · Kategoria: Kulttuurit ja yhteiskunta

Harjoite, jossa tehdään näkyväksi ryhmäläisten kielitaitoa, kulttuuria ja osaamista. Harjoite on alun perin julkaistu Heini Lehtosen blogitekstissä Kuka on kielitaitoinen? (Itä-Helsingin uudet suomen kielet -hanke).

Ryhmäkoko ja tila: 2–20 henkilöä ja avoin tila
Tarvikkeet:
Kanavat: puhuminen, toiminta, laulaminen

Tavoitteet:

  • Sisältö: Runojen ja laulujen opiskelu ryhmäläisten omilla äidinkielillä.
  • Kieli: Eri kielien tunnistaminen ja erottaminen, kielten vertailu.
  • Ryhmä: Ryhmäläisten kielitaidon ja osaamisen näkyväksi tekeminen, onnistumisen kokemukset.

Ohjeet:

  1. Kerää lista kaikista niistä kielistä, joita ryhmässänne puhutaan kotikielenä tai äidinkielenä.
  2. Kerro, että jokainen saa opettaa muulle ryhmälle runon tai laulun omalla kielellään. Opetukseen voi valmistautua etukäteen esim. kirjoittamalla sanat paperille, näyttämällä laulun Youtubesta tai valmistautumalla muuten esittämään ja opettamaan runo muulle ryhmälle.
  3. Varmistakaa, että ymmärrätte, mitä runossa lausutaan tai lauletaan. Pyytäkää kielen puhujia auttamaan ääntämyksessä.
  4. Pohtikaa tunnelmianne esityksen jälkeen: mitä opitte kielestä tai kielistä yleensä? Mitä samaa kielissä on? Mitä yhteistä runoilla tai lauluilla on? Ovatko laulut tuttuja muissa kulttuureissa?

Huomioitavaa ohjauksessa:

  • On tärkeää, että ketään ei painosteta esiintymään. Mukana voi olla, vaikka ei haluaisikaan opettaa toisille mitään.
  • Runon tai laulun voi näyttää Youtubesta tai videolta.
  • Yhdellä kerralla ei kannata opetella kovin montaa runoa tai laulua. Opetushetken voi järjestää usealla kerralla tapaamisen alussa tai lopussa. Varatkaa harjoitteluun aikaa!
  • Runon tai laulun voi harjoitella myös itsenäisesti, niin että tunnilla lauletaan tai lausutaan suoraan kotona opeteltu runo yhdessä. Runon opettaja voi korjata ääntämystä ja auttaa esityksen hiomisessa.
  • Tämä harjoite tekee näkyväksi kaikkien osaamista ja sekoittaa positiivisella tavalla ohjaajan ja ohjattavan rooleja.

Ideoita jatkotyöskentelyyn

  • Runot tai laulut voi esittää pienelle yleisölle tai niistä voi koostaa näyttelyn.
  • Kokeilkaa karaokea: miltä tuntuu laulaa vieraalla kielellä?