Lausetyypit toiminnallisesti

Julkaistu: 15.11.17 · Kategoria: Suomen kieli

Toiminnallinen ja monipuolinen harjoite, jossa opiskelijat kiertävät joukkueina rataa ja opiskelevat samalla suomen kielen lausetyyppejä. Radalla on fyysisiä ja pelillisiä tehtäviä.

  • Ryhmäkoko ja tila: 10–30, liikuntasali tai ulkona
  • Kanavat: Liikkuminen, ryhmätyö, puhuminen
  • Tarvikkeet: Ohjeistus liikuntaradalle, lauseiden sanat tulostettuina lapuille (voit tulostaa sanat täältä), oma säilytysastia (kori, pipo, hattu) eri teemojen sanoille.

Tavoitteet

  • Sisältö: Fyysisten taitojen harjoittaminen ja rasituksen saaminen
  • Kieli: Erilaisten lauseiden rakentaminen valmiista sanoista; lausetyyppien harjoittelu, uusien sanojen harjoittelu
  • Ryhmä: Yhdessä tekeminen ja toisten kannustaminen, ryhmähengen tiivistäminen

Ohjeet:

Tee toimintarata, jossa on erilaisia tehtäviä: pujottelua, hyppelyä, tarkkuusheittoa, tasapainoharjoituksia yms. Tulosta oheisista lausekorteista yksi lausetyyppiosio sen mukaan, millaisia rakenteita ryhmän olisi hyvä harjoitella (esim. peruslause + konjunktio + omistuslause, eksistentiaalilause, verbi + verbi -lause jne. Ks. lausetyyppilaput-liite).

Kielitehtävä:
1. Anna ryhmälle ohjeet: Kierrä rata ja tee kaikki tehtävät. Kun pääset sanakorien luo, ota yhdestä korista yksi sana. Korit on nimetty sen mukaan, millaisia sanoja korista löytyy: a) MILLOIN, b) KUKA, c) MITÄ TEKEE, d) MITEN TEKEE, e) MISSÄ, f) KONJUNKTIO = SANA, JOKA LIITTÄÄ LAUSEET YHTEEN, g) KENELLÄ ON, h) MITÄ ON.
2. Palaa sitten ryhmäsi luo. Lukekaa sana yhdessä ja selvittäkää, mitä se tarkoittaa.
3. Kun tiedätte sanan merkityksen, voi seuraava ryhmästä lähteä etenemään radalla ja hakea uuden sanan uudesta korista. HUOM. uuden sanan saa vaihtaa, jos se ei sovi lauseeseen.
4. Kun ryhmä on hakenut kaikista koreista sanan, ryhmä muotoilee sanoista lauseen ja lukee sen muille ääneen, esim. “Eilen Jane Austen hyppi häiritsevästi autotallissa, koska isällä oli kova nälkä.” Koko ryhmä toistaa perässä.

Huomioitavaa ohjauksessa:

  • Voit osallistua itsekin leikkiin.
  • Lauseet eivät välttämättä tarkoita mitään, vaikka ne ovat kieliopillisesti oikein. Tehtävässä harjoitellaan erilaisia suomen kielen lausetyyppejä, ja ryhmässä voi keskustella siitä, mitä sanoja lauseessa voisi vaihtaa, niin että merkitys muuttuu järkevämmäksi.

Ideoita jatkotyöskentelyyn

  • Hassuista lauseista voi tehdä pantomiimeja: kukin ryhmä esittää vuorotellen lauseensa pantomiimina, ja muut yrittävät arvata, mitä lauseessa tapahtuu.
  • Harjoitteen voi päättää esim. fiilisjanaan ja pohdintaan siitä, miten kukin kannusti omaa ryhmäänsä.

Liikunnallinen versio: 

  • Liikkumista voidaan lisätä niin, että kun kaikki sanat on kerätty ja lause muodostettu, viedään yksi sana kerrallaan pois laatikkoon ja tehdään laatikon luona sanaluokkaa vastaava liike (kyykky, eteen taivutus, varpaille nousu jne.) x 5-10 ja palataan rataa takaisin.
  • Voidaan myös tehdä niin, että ryhmä liikkuu rataa letkana esim. käsistä/naruista kiinni pitäen ja nappaa letkaan joka kierroksella yhden lisää mukaan.
  • Voidaan liikunnallistaa myös niin, että odottavilla on lisätehtävänä esimerkiksi ilmapallon ilmassa pitäminen. Jos tippuu, käydään punnerrusasennossa ja jatketaan ilmassa pitoa.