Nimi ja lapsuuden toiveammatti
Julkaistu: 24.01.17 · Kategoria: Ryhmäytyminen
Esittämiseen perustuva harjoite, jonka avulla opitaan osallistujien nimet.
Samalla saadaan tietää osallistujien lapsuuden toiveammateista ja opitaan ammattisanastoa.
Kanavat: Esittäminen, liikkuminen, puhe, katsominen
Ryhmäkoko ja tila: 2–30; tila, jossa osallistujat mahtuvat piiriin seisomaan
Tarvikkeet: –
Tavoitteet:
- Sisältö: Lämmitys ammatteihin liittyvään teemaan
- Kieli: Ammatteihin liittyvä sanasto; kehollinen ilmaisu; nimet ja muistaminen
- Ryhmä: Nauru, elämänhistoriat, ryhmän tuki omalle idealle
Ohjeet:
1. Kutsu osallistujat piiriin: ”Nyt opimme toistemme nimet. Samalla saamme tietää, mikä oli jokaisen toiveammatti lapsena.”
2. Jaa osallistujat piirissä vierekkäin pareiksi. ”Keskustele nyt parisi kanssa, mitä lapsena halusit tehdä isona. Mikä oli toiveammattisi? Esimerkiksi: Lapsena minä haaveilin, että minusta tulee x.” Ohjaaja muistuttaa myös, että häneltä voi kysyä, jos ei tiedä ammattia kuvaavaa sanaa.
3. Keskustelun jälkeen näytä, miten harjoite tapahtuu. ”Minä näytän. Kohta on sinun vuoro. Näin.”. Astu piirin keskelle ja tee hetken miimisesti omaa lapsuuden toiveammattiasi ilman puhetta ja sano sitten kuuluvasti: ”X (oma nimi) hitsaaja (toiveammatti)”.
4. Pyydä muita toistamaan tämä yhtaikaa. Kaikki toistavat saman miimin yhtäaikaa mahdollisimman tarkasti ja sanovat ” X hitsaaja.”
5. Vuoro siirtyy piirissä seuraavalle, kunnes kaikki ovat esitelleet nimensä ja toiveammattinsa.
6. Purku: ammatteja kuvaavat sanat kirjoitetaan taululle. Niihin yhdistetään niihin liittyviä verbejä ja tehdään niistä yksinkertaisia lauseita.
7. Opetellaan myös rakenne: “Minusta tulee X.”
Huomioitavaa ohjauksessa:
- Harjoite ei sovi aivan ensimmäiseksi esittäytymisharjoitteeksi, koska siinä yksi kerrallaan joutuu huomion keskipisteeksi ja se saattaa jännittää ujoimpia liikaa. Tästä syystä harjoitusta edeltää lyhyt tehtävään valmistava parikeskustelu.
- Vähäisen kielitaidon ryhmässä ammatteja voidaan opiskella etukäteen esim. Kamu-korttien tai oppikirjamateriaalin avulla ennen harjoituksen tekemistä.
- Suuremmassa kuin 15 hengen ryhmässä ryhmä voidaan jakaa kahteen piiriin, jotta vähennetään odotusaikaa, mutta se edellyttää kahta ohjaajaa tai avustajaa.
Ideoita jatkotyöskentelyyn:
- Harjoitetta voi toistaa tämän hetken unelma-ammateilla.
- Keskustelu lasten ja omasta opiskelu-urasta ja suunnitelmista.