Pelasta ja muista

Julkaistu: 24.02.17 · Kategoria: Ryhmäytyminen

Hippaleikki erilaisten asioiden kertaamiseen.

Ryhmäkoko ja tila: 5–100, tila, jossa voi liikkua vapaasti
Kanavat: Puhe, liikkuminen
Tarvikkeet: Ei tarvikkeita; (sanomalehteä)

Tavoitteet:

  • Sisältö: Reaktionopeuden harjoittelu; opetettujen tai keskusteltujen teemojen kertaus
  • Kieli: Sanojen kertaus; osallistuminen vaikka vain yhden sanan muistamisella
  • Ryhmä: Yhteishengen vahvistaminen; energiatason nostaminen

Ohjeet:

1. Kerro harjoitteen tavoitteesta. Sovitaan hipataanko koskettamalla vai käytetäänkö sanomalehtitötteröä.
2. Havainnollista ohjeet omalla esimerkilläsi.
3. Anna seuraavat ohjeet:  ”Nyt leikitään hippaa. Koitan saada teitä kiinni. Jos et halua jäädä kiinni, huuda jokin sana, joka liittyy aiheeseen X. Jos ehdit huutaa sen ennen kuin saan sinut kiinni, sinä pelastut” Jos on esim. opeteltu Suomen kaupunkeja, niin huudetaan jonkun kaupungin nimi, tai jos on käsitelty verbejä, niin huudetaan jokin verbi. Samalla mennään kyykkyyn.

Huomioitavaa ohjauksessa:

  • Voit osallistua itsekin leikkiin.
  • Jos kosketus on ongelma ryhmässä, kiinniottamisen sijasta toisia osallistujia voi ottaa kiinni napauttamalla sanomalehdestä tehdyllä pehmeällä tötteröllä. Jos ryhmässä on liikuntarajoitteisia, kyykkyyn meneminen voidaan korvata kumartumalla tai muulla yhdessä sovittavalla kehomerkillä.
  • Leikki voidaan tehdä myös hidastettuna: voit näyttää mallin hidastetun filmin tapaan liikkumisesta. Hidastettuun leikkiin tila voidaan myös rajata pienemmäksi esimerkiksi tuoleilla tai maalarinteipillä
  • Jos osallistujia on paljon, leikkiin kannattaa valita alussa useampia hippoja, jolloin useammat pääsevät keksimään pelastussanoja.

Ideoita jatkotyöskentelyyn:

  • Harjoitteessa esille nousseet sanat voidaan kerrata ja kirjoittaa taululle. Samalla voidaan kerrata edellisen oppitunnin sisältöä. Harjoite sopii näin käytettynä myös oppitunnin lopetukseen ja sen sisällön kertaamiseen.
  • Liikunnallisuutta voidaan lisätä lisäämällä pelialueella ”tehtäviä”, jotka toimivat ikään kuin turvina (hulavanteen pyöritys, tasapainoilu penkillä, pallon pomputus yms.)