Peukunnappaus

Julkaistu: 20.11.16 · Kategoria: Ryhmäytyminen

Hauska keskittymistä lisäävä lämmittelyleikki, joka tuottaa naurua ja, jossa opitaan yksinkertaisten ohjeiden seuraamista. Samalla osallistujat pääsevät piirissä tasavertaiseen katsekontaktiin.

Kanavat: Liikkuminen, katsominen, kuuntelu
Ryhmäkoko ja tila: 3 tai enemmän; riittävä tila piirin muodostamiseen. Piirin voi tehdä myös pöytien ympärille. Tarvittaessa voidaan tehdä myös kaksi sisäkkäistä piiriä.
Tarvikkeet:

Tavoitteet:

  • Sisältö: yksinkertaisen tehtävänannon seuraaminen liikkeen avulla; koordinaatioharjoitus; keskittyminen; harjoitteen purkaminen: mitä harjoitteessa opitaan; opitun ja koetun sanallistaminen.
  • Kieli: Käskymuoto, yksikön toisen persoonan imperatiivi (muodostetaan yksikön 1. persoonan verbimuodosta): Pane, nosta, yritä, vedä, laita…
  • Ryhmä: piiriin tuleminen: katsekontakti koko ryhmään; liikkuminen; reaktiot; nauru

Ohjeet:

Osallistujat asettuvat piiriin seisomaan tai istumaan lähelle toisiaan.
Anna seuraavat ohjeet vaihe kerrallaan rauhallisesti. Näytä tehtävät samalla kehollisesti ja tarkista, että kaikki pysyvät mukana. “Tämä on käsi. Vasen käsi. Nosta nyt vasen käsi ylös!” “Pane vasen käsi vasemmalla puolella olen eteen. Kämmen (näytä mikä on kämmen) ylös.” “Nosta oikea peukalo ylös! Aseta peukalo oikealla puolella olevan kämmenelle. Peukalon pää koskettaa kämmentä. Nyt lasken 1-2-3-NYT! Kun sinä kuulet nyt-sanan yritä napata naapurin peukalo kiinni. Samalla hetkellä yritä vetää oma peukalosi pois.”
Kokeillaan peliä.
Leikki voidaan toistaa vaihtamalla kädet toisinpäin: “Nosta nyt oikea käsi ylös…”
Purku: Voit sanoa siitä, kuinka nauru ja keskittyminen on tärkeää oppimisessa. Kuuntele myös ryhmän omia kommentteja.

Huomioitavaa ohjauksessa:

Täysin kielitaidottomissa ryhmissä harjoitteen voi tehdä jopa pelkillä eleillä näyttäen, mutta siihen voidaan liittää yksinkertaista sanastoa.
Usein ohjeen ymmärtäminen sekä vasemman ja oikean hahmottaminen tässä tehtävässä voi olla joillekin vaikeaa. Vältä nolaamista ja liikaa huomiota, sano vain: “Tämä on minullekin vähän vaikeaa, auta vierustoveria”.
Jos kosketus sukupuolien välillä  on sensitiivinen asia ryhmässä, voit pyytää naiset kehälle toiselle puolelle ja miehet toiselle. Asetu itse väliin, ja ota molemmille puolille viereesi ihminen, jolle tämä ei ole ongelma. Jos piirin muodostaminen ei onnistu, leikkiä voi leikkiä ilman yhtenäistä piiriäkin, kunhan jokaisella on edes jompikumpi käsi kiinni muussa ryhmässä. Kyseessä on leikki, eikä tästä kannata tehdä suurta ongelmaa.

Ideoita jatkotyöskentelyyn:

Kielitatoisemmissa ryhmissä (tasot 2-3) voit reflektoida harjoitusta ja kysyä osallistujilta: “Mitä meille tässä leikissä tapahtui? Mitä sinulle tapahtui?” Kun ryhmä mainitsee sellaisia asioita kuin “Me tulimme piiriin”, “meitä naurattaa”, “pitää kuunnella ohjeita” jne., voit kiinnittää osallistujien huomiota harjoitteiden tavoitteellisuuteen ja ylipäätään työskentelyn tavoitteiden asettamiseen yhdessä. Tämä auttaa myös hahmottamaan, että toiminta on “vakavaa leikkiä”, jolla on tarkoitus.
Harjoitteesta voi edetä yhteisten tavoitteiden tekemiseen työskentelylle tai  tavoitteiden tarkistamiseen, jos kielitaito on riittävä.