Toisto-menetelmä

Julkaistu: 20.05.17 · Kategoria: Suomen kieli

Toisto on dosentti Maria Ahlholmin opiskelijoidensa kanssa kehittämä kielenopetusmenetelmä vapaaehtoisten kielioppaiden käyttöön. Menetelmä soveltuu ryhmille, jotka ovat kielen opiskelun alussa.

Ryhmäkoko ja tila: alle 10, tila, jossa mahtuu olemaan piirissä
Kanavat: puhuminen, toiminta
Tarvikkeet: tuokion materiaali sivulta suomenkielisanootervetuloa.fi

Tavoitteet

  • Sisältö: Jokaisessa tuokiossa on yksi vuorovaikutustilanne ja siihen kuuluvia hyödyllisiä fraaseja, sanastoa ja lyhyitä dialogeja.
  • Kieli: Tiettyyn vuorovaikutustilanteeseen liittyvät kokonaiset fraasit intonaatioineen. Esim. Meneekö tämä bussi Ouluun? Anteeksi, jään seuraavalla. Mitä kello on?
  • Ryhmä: Tuetaan yhteisöllisyyttä, jokainen osallistuja tulee nähdyksi, itsetunto vahvistuu.

Ohjeet:

1. Toisto-menetelmä soveltuu parhaiten ryhmille, jotka ovat suomen kielen opiskelun alkutaipaleella.
2. Yhdessä tuokiossa opiskellaan yksi vuorovaikutustilanne ja siihen kuuluvia fraaseja ja rakenteita. Tuokioiden teemoina ovat esim. kauppareissu, terveydenhoitajan vastaanotolla käyminen, tien kysyminen tai bussilla matkustaminen.
3. Vetäjä voi valita ryhmälleen sopivimmat tuokiot. Ohjaajat voivat myös räätälöidä tuokioita ryhmälleen.
4. Kielioppisääntöjen opettelun sijaan oppiminen perustuu puhutun mallin toistamiseen. Jokaisessa tuokiossa käytetään paljon kuvia. Kuvat ja tuokioiden käsikirjoitukset löytyvät menetelmän kotisivuilta.
5. Toiston erityispiirteenä on, että yhden tuokion vetämiseen tarvitaan kaksi kieliopasta: toinen vetää tuokiota ja toinen toimii puhuvana sanakirjana.
6. Tuokioissa painottuu suullinen kielitaito, joten ne sopivat myös lukutaidottomille, kirjoitustaitoa ei edellytetä. Suurin osa tuokioista lähtee nollasta, poissaolot eivät haittaa.
7. Metodin keskeisenä erityispiirteenä on puhuva sanakirja, joka auttaa tilanteessa, jossa oppija ei itse muista sanaa tai fraasia.
8. Materiaalia ja valmiita opetustuokioita on tarjolla osoitteessa suomenkielisanootervetuloa.fi.