Työharjoittelussa

Julkaistu: 05.04.17 · Kategoria: Harjoitepaketteja

Monet maahanmuuttajat sijoittuvat hoitoalalle. Tässä draamatarinassa  eli prosessidraamassa eläydytään toiminnallisesti ja hauskasti päiväkodin arkeen, työharjoitteluun hoitoalalla ja siinä eteen tuleviin ongelmiin ja niiden ratkaisuihin. Tarinassa pohditaan myös omia vahvuuksia. Draamatarinan voi sijoittaa myös esim. vanhainkoti-ympäristöön ja -teemaan.

Ryhmäkoko ja tila: 6 – 30; avointa työskentelytilaa.
Kanavat: esittäminen, puhuminen, katseleminen, kuunteleminen, askartelu, musiikki
Tarvikkeet: fläppitaulu ja tusseja; paperilappuja ja kyniä; jokin asuste draaman päähenkilölle; lastenlaulu tai -musikkia (esim. verkosta valittava kappale); A4-laput Kyllä / Ei / En osaa sanoa. Alkeistason ryhmälle kuva-sanalappuja päiväkodin esineistöstä.

Tavoitteet:

Sisältö: Päiväkoti työympäristönä, harjoittelun haasteet, pelot ja unelmat; päiväkodissa esille tulevat ongelmat; vahvistaminen ja voimaannuttaminen
Kieli: Päiväkotiin liittyvä sanasto, kieli ja tilanteet. (Esim. suostutteleva puhe, lapsen kuulumisten kertominen vanhemmille, ryhmän ohjaaminen -> käskymuodot yms.)
Ryhmä: Keskustelun avaaminen työharjoittelusta; toiveiden ja pelkojen jakaminen; yhteistyö pienryhmissä ja eri kombinaatioissa; turvallisten riskien ottaminen ilmaisuharjoitteissa.

Huomioitavaa ohjauksessa:

  • Pajakokonaisuuden voi jakaa useisiin oppitunteihin. Työskentely kannattaa jättää tarinan kannalta jännittävään kohtaan jatkokertomuksen tapaan. Voit myös pysäyttää työskentelyn melkein missä kohdassa tahansa ja verrata tapahtumia omiin kokemuksiin tai todellisuuteen. Tätä kannattaa kuitenkin tehdä harkiten, jotta draaman virtaavuus ei katkea ja uskominen draamaan vahvistuu.
  • Monissa kohdissa työtapoja voidaan eriyttää pienryhmissä. Saman tehtävän voi toteuttaa eri työtavoilla. Esim. still-kuva/ kohtaus/ laulu aiheesta (tutun laulun sanoittaminen uudelleen)/ tarinankerronta sanallisesti/ piirros tai sarjakuva/ tanssiteatteri. Osallistujat voivat valita mieleisensä työtavan esimerkiksi tilaan asetettujen lappujen luokse menemällä. Ohjaaja voi myös kysyä: “Ketkä teistä haluaisivat tehdä tästä sarjakuvan?” jne.
  • Kohtauksia esitettäessä tee tarkat aloitus- ja lopetusmerkit; pyydä ryhmää määrittelemään esityksen paikka eli “näyttämö”. Pyydä ryhmältä huomiota muiden esityksiin.
  • Anna erityisesti pienryhmätehtävien jälkeen yhdessä ryhmän kanssa aplodeja kullekin ryhmälle.

Ohjeet:

Harjoittelu päiväkodissa (PDF)