Hyvinvointitupla

Julkaistu: 07.11.18 · Kategoria: Itsetuntemus

Peli hyvinvoinnin tarkasteluun

Ryhmäkoko: 4−
Kanavat: liikkuminen, koskettaminen, piirtäminen, katsominen, puhuminen, kuuntelu
Tarvikkeet: Tupla-pelikortit, pelilauta, piirustusvälineet

Tavoitteet:

  • Sisältö: Tutustuminen ryhmään ja suomalaiseen elämäntapaan, itsetuntemuksen vahvistaminen, hyvinvointiin liittyvien asioiden tiedostaminen
  • Kieli: Pelissä tutuksi tulevat erilaiset kysymysrakenteet. Pelin kielellisenä tavoitteena on oppia kertomaan itsestään, rohkaistua puhumaan suomea ja oppia paljon uusia sanoja. Tietyistä aihepiireistä voidaan kerätä yhteistä sanastoa ja miellekarttaa.
  • Ryhmä: Oppia tuntemaan itseään ja ryhmän jäseniä uudella tavalla. Tukea yhdenvertaisuutta sen kautta, että jokainen on ainutlaatuinen.

Ohjeet:
Levitä pelialusta pöydälle. Aseta kysymys- ja tehtäväkortit laudan ympärille. Jokainen pyörittää pulloa vuorotellen ja vastaa pullon osoittaman sektorin kysymykseen tai tehtävään. Pelaaja voi halutessaan vaihtaa kysymyksen. Silloin hän laittaa nostamansa kortin pakan alimmaiseksi ja ottaa uuden kortin.

Huomioitavaa ohjauksessa:

  • Kysymykset voivat olla sensitiivisiä tai vaikeita, sen vuoksi kysymyksen voi aina halutessaan vaihtaa. Peli vaatii melko hyvää kielitaitoa. Jos joku ei ymmärrä jotakin, on tärkeää, että muut tulkkaavat ja auttavat.
  • Ohjaajan on hyvä lukea kortit etukäteen ja poistaa joukosta ne, jotka eivät sovellu hänen kohderyhmälleen. Toisaalta kannattaa rohkeasti tarjota tilaisuus vaikeistakin asioista puhumiseen.

Ideoita jatkotyöskentelyyn:
Pelin jälkeen keskustelua voidaan jatkaa jokainen teema erikseen kysymyksiä ja tehtäviä käyttäen.

Liikunnallinen versio:
Ryhmä jaetaan kahteen tai neljään tiimiin. Molemmilla tiimeillä on palloja ja vanteet/ämpärit. Pelaajan pitää osua pallolla ämpäriin, näin saa hakea kysymyksen (10 m päässä vanteiden sisältä). Kysymys / tehtävä voidaan määritellä nopan avulla vielä pelilaudan luona. Vastataan kysymykseen ryhmässä, minkä jälkeen seuraava vuorossa heittää pallon.

Tutustu myös kaksoisidentiteettiä käsittelevään Tupla-peliin!

Hyvinvointitupla-pelilaudan ja kortit aihepiireittäin voi tulostaa seuraavista linkeistä itse, jos käytettävissä on sopiva tulostin kaksipuoleisia, värillisiä A3-kokoisia tulosteita varten.

Vaihtoehtoisesti kestävämmän Hyvinvointitupla-pelin voi teettää jossain digipainossa (esim. 250 – 300 g -kartongille). Painotaloa varten tässä on leikkausvaralliset materiaalit.

Tämä teos on lisensoitu Creative Commons Nimeä-EiKaupallinen-JaaSamoin 4.0 Kansainvälinen -lisenssillä.