Tupla-peli kaksoisidentiteetin tarkasteluun

Julkaistu: 21.03.18 · Kategoria: Itsetuntemus

Ryhmäkoko: 4 –
Kanavat: liikkuminen, koskettaminen, katsominen, puhuminen, kuuntelu
Tarvikkeet: Tupla-pelikortit, -lauta, piirustusvälineet, tyhjä pullo

Tavoitteet:
Sisältö: Tutustuminen, itsetuntemus, kulttuurien välisen vuoropuhelun tukeminen
Kieli: Pelissä tulevat tutuksi erilaiset kysymysrakenteet. Pelin kielellisenä tavoitteena on oppia kertomaan itsestään, rohkaistua puhumaan suomea ja oppia paljon uusia sanoja. Tietyistä aihepiireistä voidaan kerätä yhteistä sanastoa ja miellekarttaa.
Ryhmä: Oppia tuntemaan itseään ja ryhmän jäseniä uudella tavalla. Tukea yhdenvertaisuutta sen kautta, että jokainen on mielenkiintoinen.

Ohjeet:
Levitä pelialusta pöydälle. Aseta kysymys- ja tehtäväkortit laudan ympärille. Jokainen pyörittää pulloa vuorotellen ja vastaa pullon osoittaman sektorin kysymykseen tai tehtävään. Pelaaja voi halutessaan vaihtaa kysymyksen. Silloin hän laittaa nostamansa kortin pakan alimmaiseksi ja ottaa uuden kortin.

Huomioitavaa ohjauksessa:
Kysymykset voivat olla sensitiivisiä tai vaikeita. Sen vuoksi kysymyksen voi aina halutessaan vaihtaa. Peli vaatii melko hyvää kielitaitoa. Jos joku ei ymmärrä jotakin, on tärkeää, että muut tulkkaavat ja auttavat.

Ohjaajan on hyvä lukea kortit etukäteen ja poistaa joukosta ne, jotka eivät sovellu hänen kohderyhmälleen. Toisaalta kannattaa rohkeasti tarjota tilaisuus vaikeistakin asioista puhumiseen.

Ideoita jatkotyöskentelyyn:
Vastauksen voi palkita esim. Tupla-suklaalla, jonka pelinjohtaja tai osallistujat itse leikkaavat.

Pelin jälkeen teemoista keskustelua voidaan jatkaa. Jos jokin tehtävä on ryhmästä mielenkiintoinen ja hauska, myös muut voivat tehdä tehtävän pyörittämällä pulloa. Aihealueita, teemoja, kysymyksiä ja tehtäviä voi vapaasti keksiä lisää sen mukaan, mitä teemoja ryhmässä käsitellään ja mitä ryhmä tarvitsee.

Liikunnallinen versio:

  • Jaetaan ryhmä kahteen tai neljään tiimiin. Molemmilla tiimeillä on palloja ja vanteet/ämpärit. Kun osuu pallolla ämpäriin, saa hakea kysymyksen (10 m päässä). Kysymys/tehtävä voidaan määritellä nopan avulla vielä pelilaudan luona. Vastataan kysymykseen ryhmässä, minkä jälkeen seuraava vuorossa heittää pallon.

Tutustu myös hyvinvointia käsittelevään Hyvinvointitupla-peliin!

Tupla-pelilaudan ja -kortit aihepiireittäin  voi tulostaa seuraavista linkeistä itse, jos käytettävissä on sopiva tulostin kaksipuoleisia, värillisiä A3-kokoisia tulosteita varten. 

Vaihtoehtoisesti kestävämmän Tupla-pelin voi teettää jossain digipainossa (esim. 250-300 g -kartongille). Painotaloa varten tässä on leikkausvaralliset materiaalit.

Tämä teos on lisensoitu Creative Commons Nimeä-EiKaupallinen-JaaSamoin 4.0 Kansainvälinen -lisenssillä.