ABC – näin koostat kokonaisuuksia
Julkaistu: 10.06.19 · Kategoria: Harjoitepaketteja
Harjoitteiden viimeinen osio “Harjoitepaketteja” sisältää valmiita työpajamalleja. Pajat vaihtelevat parin tunnin pajoista pidempiin, useiden tapaamiskertojen kokonaisuuksiin. Mukana on tarinallisia jatkokertomuksia eri aiheista, jotka voi jakaa useampaan tapaamiskertaan. Sen lisäksi pajamalleissa esitellään esimerkiksi teemallisia kohtaamispajoja, joita voidaan toteuttaa yhdessä vaikkapa paikallisten suomenkielisten yhdistysten, järjestöjen tai opiskelijaryhmien kanssa.
Ohjeita harjoitteiden ohjaamiseen
Harjoitepaketteja-kokonaisuuden ovat koonneet Eveliina Korpela, Jouni Piekkari ja Anita Ahlstrand.
Miten koostan harjoitteista pajakokonaisuuksia?
Harjoitteet saattavat toimia yksittäisinä makupaloinakin ryhmätilanteissa, mutta parhaiten ne toimivat harjoiteketjuina tiettyyn aiheeseen syventyvissä teemapajoissa. Kun suunnittelet esimerkiksi yhden illan työpajaa, voit koostaa “palapelisi” seuraavasti:
- Mieti työskentelyn tavoitteet ja teemat. Voit kysyä näitä ryhmältäsi tai käyttää siihen sopivia harjoitteita (esim. Papuäänestys kuvista). Hyviä teemoja ovat sellaiset, joista osallistujat puhuvat voimakkain tuntein tai innostuneesti esimerkiksi kahvitauoilla.
- Valitse Ryhmäytyminen-osiosta 2 – 4 tarkoitukseen sopivaa harjoitetta (ks. harjoitteiden sisältö-, kieli- ja ryhmätavoitteet). Ryhmäytymisharjoitteiden avulla luot turvallisen ilmapiirin, jossa mokailu on sallittua. Samalla ryhmäläiset tutustuvat paremmin toisiinsa. Nämä harjoitteet kehittävät myös kehollista ilmaisua ja aktivoivat aivoja oppimiselle.
- Valitse Suomen kieli-, Itsetuntemus– tai Kulttuurit ja yhteiskunta -osioiden harjoitteista teeman mukaan 1 – 3 harjoitetta.
- Valitse loppuun Arviointi-osiosta 1 – 3 erityyppistä harjoitetta. Loppuarviossa voit esim. seurata tavoitteiden toteutumista jonkin toiminnallisen harjoitteen avulla (esim. Piiriarviointi).
- Päätä kokonaisuus johonkin yhteiseen ja toistuvaan päätösrituaaliin, esim. yhdessä keksittyyn ryhmähuutoon, leikkiin, lauluun, ryhmähalaukseen tai muuhun ryhmälle sopivaan lopetukseen. Tämä vahvistaa ryhmähenkeä ja luo osallisuuden tunnetta myös ujoimmille. Voit myös aloittaa pajan samalla ryhmärituaalilla.
Mitkä harjoitteet sopivat ryhmälleni?
Oranssilla pohjalla olevassa tekstissä näet 1 – 3 chiliä. Voit niiden avulla valita harjoitteet ryhmäsi kielitaidon mukaan: 1 (matala tai lähes olematon kielitaito) – 3 (hyvä kielitaito). Kussakin harjoitteessa on myös mainittu kanavat (esim. toiminta, askartelu, puhuminen). Pyri käyttämään vaihtelevia ilmaisukanavia, jotta erilaiset oppijat pääsevät käyttämään vahvuuksiaan tai itselleen uusia tapoja ilmaista itseään. Kokeile rohkeasti itsellesikin vieraampia työtapoja. Voit tulostaa harjoitteen ja vaikka lukea selkeät ohjeet siitä ääneen. Osassa harjoitteista on mukana myös video-ohjeistuksia, joita voit näyttää ryhmällesi, kun esittelet harjoitetta.
Kepeli-harjoitteet soveltuvat yleensä tilaan kuin tilaan, mutta poikkeuksiakin on. Ne näet Ryhmäkoko ja tila -kohdasta. Monet harjoitteista eivät tarvitse lainkaan välineitä – vain osallistujia tai hyvin yksinkertaisia, halpoja välineitä. Tarvikkeissa olevat monisteet ja kortit voi usein ladata verkosta.
Pyydä ryhmältä harjoitteista palautetta loppuarvioinnissa, ja suunnittele seuraavia kokoontumiskertoja palautteen pohjalta yhdessä osallistujien kanssa. Käytä palautteenkeruussa Arviointi-osiossa olevia harjoitteita ja vapaata keskustelua.