Ongelmat ja ratkaisut kehokuvina

Julkaistu: 24.04.18 · Kategoria: Kulttuurit ja yhteiskunta

Pienryhmät tekevät kehoillaan kuvia ongelmista ja niiden ratkaisuista. Kuvat toimivat keskustelun ja pohdinnan välineinä ja voivat tuoda monimutkaisia ongelmia arjen tasolle. Harjoite aktivoi moninäkökulmaista ajattelua ja tunnetaitoja ja voi voimaannuttaa ryhmää toimimaan ongelmien ratkaisemiseksi.

Ryhmäkoko ja -tila: 3 – 25; tyhjä lattiatila, jos mahdollista
Tarvikkeet: -, tilassa olevat esineet

Tavoitteet:
Sisältö: yhteisten ongelmien, haasteiden ja unelmien tunnistaminen ja nimeäminen; luova ongelmanratkaisu; sosiaaliset suhteet
Kieli: kehollinen viestintä; kommunikointi ilman kieltä; arjen ilmiön sanoittaminen; kysymykset ja vastaukset, tunnesanasto
Ryhmä: Yhteisten teemojen tunnistaminen, kehollinen yhteistyö, vaihtelevat pienryhmät, huumori

Ohjeet:
1. Kerro ryhmälle työskentelyn tavoitteet. Pajan tarkoituksena on tunnistaa omassa elämässämme esiintyviä yhteisiä ongelmia ja keksiä niihin yhdessä ratkaisuja. Työskentelyssä käytämme tarinointia ja kehollista ilmaisua.
2. Työskentelyyn voi valita jonkin teeman (esim. terveydenhuolto, työpaikka). Teeman valitsemiseen voit käyttää myös harjoitetta Papuäänestys teemakuvista. Harjoitteen voi tehdä myös ilman teeman määrittelemistä etukäteen yleensä “arkipäivän ongelmista”.
3. Tee ensin jokin keholliseen työskentelyyn valmistava harjoite, esim. Emo ja poikaset.
4.  Jaa ryhmä n. neljän hengen pienryhmiin esim. Atomit ja molekyylit -harjoitteella.
5. A) ONGELMAKUVA: “Tee nyt ryhmäsi kanssa kehoilla pysähtynyt kuva tilanteesta, jossa tämä ongelma ilmenee. Kuvassa ei ole puhetta. Kaikki ovat kuvassa mukana ihmisinä tai muina asioina”. Ohjaaja havainnollistaa jonkin tunneasennon, esim. lapsen pitäminen hymyillen sylissä.
6. Kun ryhmät ovat valmiita, kuvat voidaan katsoa ja tulkita yksi kerrallaan. Käytä mukaillen seuraavaa kysymyssarjaa:

Ohjaajan kysymyssarjat:

  • Mitä näet kuvassa? Mitä siinä tapahtuu?
  • Keitä nämä ihmiset ovat? Missä tämä tapahtuu?
  • Onko tässä kuvassa jokin ongelma? Mikä se on? Onko tässä jokin muukin ongelma?
  • Mistä tämä ongelma johtuu? Mistä se sitten johtuu?
  • Oletko sinä kokenut samanlaista ongelmaa?

7. B) IHANNEKUVA: Pyydä katsojia yksi kerrallaan muotoilemaan eri vaihtoehtoja kuvasta, jossa ei ole ongelmaa – ihanteellinen kuva (unelmakuva). Katsotaan keskustellen eri vaihtoehtoja, ja katsojat muovaavat alkuperäisestä kuvasta vaihtoehtoja.

  • Miltä tämä kuva näyttäisi onnellisena? Kuva jossa kaikki on hyvin? Kuva jossa ongelma on ratkaistu?

8. C) TOIMINNAN KUVA: Palataan takaisin alkuperäiseen ongelmakuvaan: “Todellisuudessa meillä kuitenkin on tämä ongelma. Se ei ratkea itsestään.”

  • Miten pääsisimme ihannekuvaan?
  • Kenen pitäisi toimia?
  • Mitä sinun pitäisi tehdä, jotta ongelma ratkeaisi? Mitä me voimme yhdessä tehdä?
  • Miten ottaisimme nuo askeleet?

9. Käydään samalla tavoin läpi kaikki kuvat.

Huomioitavaa ohjauksessa:

  • Usein ryhmät jäävät vain istumaan ja keskustelemaan, jossain vaiheessa voit muistuttaa, että ryhmät voivat jatkaa keskustelua toiminnallisesti kuvaa tekemällä. Tämä helpottaa konkretisoimaan keskustelua todellisuutta muistuttavaan tilanteeseen.
  • Voit myös laskea hitaasti ajan, jonka aikana kuvat tehdään valmiiksi (5-4-3-2-1 valmis). Tämä tuo työskentelyyn hauskaa kilpailullisuutta ja rytmiä, kunhan ryhmät näyttävät olevan melko pitkällä ideansa työstämisessä.
  • Vihjaise, että ryhmät voivat tehdä kuvista todellisempia lisäämällä niihin tarpeistoa, vaatetusta ja käyttämässä tilassa olevia paikkoja hyväksi.
  • Kuvien tulkintojen pyytäminen ensin katsojilta lisää mahdollisuuksia monitasoiseen tulkintaan ja erilaisten näkemysten sietämiseen ryhmässä: jokainen näkee asiat tavallaan ja samassa ongelmassa voi olla monta ulottuvuutta. Se tuo myös hauskan arvaamisen elementin. On hyvä muistuttaa, että kaikki arvaukset ovat tavallaan yhtä oikeita – ne ovat tulkintoja.

Ideoita jatkotyöskentelyyn:

  • Tämä harjoite on parhaimmillaan todella aktivoiva ja se puskee osallistujia miettimään omaa toimintaansa ja omia mahdollisuuksia tarttua ongelmiin. On tärkeää korostaa kysymystä: “Mitä sinä voit tehdä? Mitä me voimme tehdä? Miten teemme sen?
  • Ideat kannattaa listata ylös. Niihin voidaan palata ja käynnistää niiden pohjalta projekteja, hankkeita ja vierailukäyntejä.
  • Kuvat voidaan valokuvata ja niistä voidaan tehdä tekstitetty PowerPoint-kuvaesitys. Tämä voidaan jakaa esimerkiksi kunnallispoliitikkojen tai viranomaisten tietoon. Voidaan järjestää keskustelu- ja ideointitilaisuus, joka avataan kuvaesityksillä ongelmista ja yhdessä poliitikkojen ja viranomaisten kanssa etsitään patsastyöskentelyn avulla ratkaisuja ongelmiin.

Liikunnallinen versio:

  • Varioidaan esimerkiksi niin, että esitetään eri liikuntalajeja ja erilaisia tilanteita: unelmatilanne vs. pieleen mennyt tilanne. Voidaan keskustella siitä, mikä liikunnassa jännittää ja minkälaisia ennakkoluuloja liikunnasta on.