Työtapa / Harjoite |
Tehtävänanto / Tarinan kulku |
Huomioitavaa ohjauksessa |
Johdanto |
- Kerrotaan aihe lyhyesti.
- Kerrotaan lyhyesti työtavasta.
- Tapahtumia voi halutessaan myös vain katsoa, mutta hauskempaa on olla itse mukana.
- Tehtävät ovat helppoja ja niitä tehdään yhdessä.
|
- Draamaa voi olla vaikea selittää, se ymmärretään, kun ryhdytään toimimaan. Muistutetaan, että tarkoituksena on oppia kieltä ja pohtia aihetta.
- Syrjään istumaan jääneitä kannattaa kuitenkin pitää esim. ryhmätehtävien pohdintavaiheessa mukana. He voivat myös innostua mukaan, kun oivaltavat työskentelyn luonteen paremmin.
|
Lämmitys aiheeseen. Tositarinan kuuntelu piensekaryhmissä |
- Suomenkieliset opiskelijat kertovat tositarinan siitä, kuinka he viimeksi saivat uuden ystävän. Missä ja miten se tapahtui? Millaisia tunteita siinä oli? Näytä eleenä muutama tunne.
- Listataan taululle tunnesanastoa, jota tarinoissa esiintyi.
|
- Kerrottaessa käytetään selkeää kieltä ja tarvittaessa kehollista ilmaisua.
|
Still-kuvat tositarinoista |
1. Pienryhmät tekevät still-kuvat opiskelijoiden em. tositarinoista.
2. Kuvat katsotaan ja ne voidaan herättää eloon lyhyeksi kohtaukseksi, jossa puhutaan ja liikutaan. |
- Muistuta ilmeistä kuvissa. Voit havainnollistaa erilaisia ilmeitä ja tunnetta ilmaisevia asentoja omin esimerkein.
|
Draamatarinan aloitus:
Piirros paikkakunnasta |
1. Ohjaaja kertoo: “Luomme nyt yhdessä kuvitteellisen paikkakunnan. Sitä ei ole oikeasti olemassa, mutta se voisi olla. Se on vähän samantapainen, kuin tämä paikka, jossa nyt olemme. Mikä on kaupungin nimi?” Ohjaaja kirjoittaa nimen taululle.
2. “Millainen paikkakunta se on? Alan nyt piirtää sitä ehdotustenne mukaan tähän taululle. Mitä asioita ja paikkoja siellä voisi olla? Onko siellä jokin paikka, josta paikkakunnalla asuvat ihmiset ovat ylpeitä?” |
- Ohjaajan ei tarvitse erityisesti osata piirtää. Pelkät nopeat hahmotelmat osallistujien ehdotuksista riittävät tukemaan yhdessä syntyvää mielikuvaa paikasta. Kuvien sijaan voi myös kirjoittaa asioita, esim. “iso ostoskeskus”.
- Piirtäminen kestää pari minuuttia. Jos aikaa on enemmän, voi koko ryhmän haastaa piirtämään isolle paperille tai useammalle paperille kuvaa paikkakunnasta. Tähän kuvaan voidaan lisätä sanoja.
|
Paikka ja maisema kehokuvina |
1. Ohjaaja sanoo: “Teemme nyt kuvan tästä maisemasta tähän tilaan. Näytän esimerkin. Minä olen se hiihtäjäpatsas siinä torin keskellä (ottaa patsasasennon). Voit olla kuka tahansa henkilö tai mikä tahansa asia tai esine tuossa maisemassa.”
2. Yksi kerrallaan kaikki tulevat kuvaan mukaan. Ne voivat olla erillisiä tai liittyä toisiinsa: “Minä olen roska, joka siltä ohikulkijalta tipahti torille.”
3. Kuva herätetään hetkeksi eloon, siinä saa liikkua, puhua tai päästää ääntä. |
- Piirtämisvaiheessa käytetty sanasto toistuu ja kehollistuu harjoitteessa. Samalla kuva paikkakunnasta rikastuu ja siihen tulee uusia piirteitä. Usko draamaan vahvistuu. Vähän kieltä osaavalle osallistujallekin tämä on helppo ja hauska tapa osallistuja.
|
Roolikuvan piirtäminen: päähenkilö |
1. Ohjaaja kertoo esim.: “Siihen torin laidalla olevaan kerrostaloon [joka piirrettiin] muutti aivan uusi asukas jostain kaukaa. Mistä hän tuli [osallistujat ehdottavat]? Mikä hänen nimensä on?”
2. Ohjaaja alkaa piirtää kuvaa tästä ehdotetusta hahmosta. “Hän tuli paikkakunnalle aivan yksin. Miltä hän näytti? Mitä hän oli tehnyt työkseen? Mitä hän harrasti? Millainen luonne hänellä oli? Oliko hänellä kotimaassaan perhettä?” Ohjaaja voi piirtää tai kirjoittaa erilaisia faktoja roolihenkilöstä kuvaan. |
- On aivan sama, ehdottavatko osallistujat hahmon tulevan Kouvolasta vai Thetan-planeetalta. Tarkoitus on luoda arkkityyppinen kokemus siitä, kun muutat yksin vieraalle paikkakunnalle jostain syystä.
- Ota ehdotuksia vastaan, mutta pyydä uutta ehdotusta, jos ryhmä ehdottaa jotakuta ryhmässä olevaa todellista henkilöä.
- Piirroksen ei ole tarkoitus olla taideteos, se on vain hahmotelma roolin luonteesta.
|
Piirrokset huoneista pienryhmissä |
1. Jaa osallistujat 3 – 4 hengen sekaryhmiin. Anna kullekin ryhmälle fläppipaperi ja liituja tai tusseja.
2. “Ryhmäsi tehtävänä on piirtää yksi huone henkilön uudesta kodista.” Ohjaaja antaa kullekin ryhmälle yhden huoneen (keittiö, olohuone, makuuhuone, eteinen, kylpyhuone) “Mitä asioita henkilö on tuonut mukanaan? Mitä hän on nyt hankkinut?”
3. Kuvat asetellaan tilaan. Käydään tutustumassa henkilön kotiin. Ryhmät kertovat, mitä kussakin huoneessa on. |
- Anna piirtämiselle riittävästi aikaa.
- Ehdota, että kaikki saavat piirtää yhtaikaa.
- Piirroksiin voi vielä lisätä sanoja ja niiden käännöksiä eri kielille muistitueksi.
|
Kerronta päähenkilön päivästä;
Kohtaukset pienryhmissä |
1. Ohjaaja kertoo: “Henkilön elämässä tapahtui paljon mukavia uusia asioita.”
2. Jaa osallistujat 4 hengen ryhmiin. Kukin ryhmä valmistelee lyhyen kohtauksen hahmon elämästä.
3. Kohtaukset katsotaan. Osallistujat saavat vielä kertoa, mitä niissä tapahtui. |
- Kielen oppimisen kannalta on hyödyllistä, että kerronta vaihtuu suorasta epäsuoraan kerrontaan ja sanasto kertautuu.
|
Kerronta ja kohtaukset |
- “Hahmo kohtasi myös monenlaisia ongelmia.”
1. Jaa uudet pienryhmät. “Valmistele nyt lyhyt kohtaus ongelmasta, jonka päähenkilö kohtaa.”
2. Kohtaukset katsotaan ja tulkitaan. |
- Ohjaaja voi syventää pohdintaa:“Mikä tässä on ongelma? Mistä se johtuu? Nosta käsi ylös, jos sinä olet itse ollut samanlaisessa tilanteessa.”
|
Neuvot päähenkilölle (pienryhmissä) |
1. Osallistujat jaetaan 2 – 3 hengen pienryhmiin.
2. Mietitään neuvoja, joita päähenkilölle voi sanoa, jotta hän voisi ratkaista ongelmiaan.
3. Neuvot annetaan päähenkilölle. Ohjaaja voi istua tuoliin päähenkilön rooliin ottamaan vastaan neuvoja. |
- Ohjaajan on hyvä eläytyä vastausten kuuntelemiseen. Hän voi reagoida esim. ilmeillään ja eleillään niihin. Niihin voi myös vastata.
|
Draaman päätös |
“Tarinamme päättyi tällä kertaa tähän, mutta elämä jatkuu. Voisimme hetken pohtia omaa elämäämme. Miten Suomessa voi parhaiten hankkia uusia ystäviä? Miksi ystävät ovat tärkeitä?”
1. Etsitään uudet parit.
2. Keskustellaan, miten ystävyyksiä Suomessa parhaiten voidaan luoda.
3. Listataan ideoita taululle.
|
- Lopetukseen sopii, että pareiksi jakamisen voi tehdä vaihteeksi myös villalanganpätkänipulla. Lankoja tulee olla puolet vähemmän kuin osallistujia. Ohjaaja pitää nippua kiinni keskeltä. Kukin valitsee yhden langanpään. Langan päissä olevat muodostavat parit.
- Osallistujat on hyvä jakaa kahdelle puolelle (maahanmuuttajat/ kantasuomalaiset), jos halutaan jatkaa kohtauttavaa työskentelyä.
|
Arviointi |
Kuvakortit ja ideariihi |
1. Levitä lattialle kuvakortteja tai runsaasti erilaisia lehdistä leikattuja kuvia (esim. harrastuksista, töistä, peleistä, paikoista). Joukossa voi olla myös erilaisia esineitä.
2. Pyydä osallistujia valitsemaan kuva tai esine, joka kertoo jostakin ideasta, jota voitaisiin tehdä yhdessä.
3. Jaa osallistujat pienryhmiin. Valitsemansa kuvan avulla osallistujat kertovat omista ideoistaan.
4. Ideat kootaan taululle.
5. Valitaan niistä sellaisia, joita joku haluaisi lähteä itse toteuttamaan vertaisohjaajuuden periaatteella. Ohjaaja auttaa ryhmää organisoimaan näitä ideoita.
6. Luodaan esim. suljettu Facebook-ryhmä, jossa sovitaan tarkemmat yksityiskohdat ja tapaamiset. |
- Voit pyytää myös osallistujia tuomaan keskelle lainaan erilaisia esineitä, joita heillä on mukanaan. Jos pajassa on aikaa, ryhmä voi leikata erilaisia kuvia lehdistä.
- Kuvina voi käyttää esim. Suomi-Guru -pelin kortteja. Kortit voi ladata tästä. Myös Mieltymysmittari-pelin kortit toimivat hyvin (harrastukset, taidot ja ammatit)
- Facebook-ryhmää varten on hyvä tehdä uusi “työprofiili”, jos ei halua käyttää omaa henkilökohtaista profiiliaan. Myös erillinen työkännykkä voi olla toimiva ratkaisu, jos päädytään käyttämään esim. WhatsApp-ryhmää.
|
Kehäarviointi |
Kehäarvioinnissa arvioidaan toiminnallisesti ja osin keskustellen kohtauttavan työpajan onnistumista erilaisten väitteiden avulla asteikolla 0 – 100 %.
- Työpajassa oli hauskaa.
- Opin paljon uusia sanoja.
- Rohkaistuin puhumaan eri tavalla suomea puhuvien ihmisten kanssa.
- Pohdin paljon ystävyyttä ja kotoutumista.
- Tarinaan eläytyminen oli helppoa.
- Tehtävät olivat mukavia.
- Sain uusia ideoita siitä, miten saan uusia ystäviä.
- Minun on helppo ystävystyä toisesta maasta olevien ihmisten kanssa.
- Henkilön elämä oli samanlainen kuin minun elämäni.
|
- Osa väitteistä on suunnattu enemmän maahanmuuttajataustaisille osallistujille; osa taas kantaväestön ryhmälle. Molemmille on tärkeää kuulla, mitä toinen toisilta on opittu.
- Joidenkin väitteiden kohdalla voi pysähtyä kyselemään tarkemmin perusteluja paikanvalinnalle äänestyksessä.
- Kehäarvioinnin jälkeen on hyvä antaa aikaa vapaalle palautekeskustelulle.
|
Lopputervehdys: Yläfemma jääkiekko-
joukkuetyyliin |
1. Ryhmälle voi halutessaan näyttää verkosta videon jääkiekkojoukkueiden loppukättelystä.
2. Kohtautettavat ryhmät asetetaan kahteen vastakkaisriviin.
3. Tehdään yksilöllinen lopputervehdys “yläfemmalla” (tai kättelemällä, halaamalla, sanomalla tai muulla kunkin osallistujan itse valitsemalla tavalla. Tässä voidaan käyttää esimerkiksi kunkin oman (ala)-kulttuurin mukaista tervehdystä. |
- Tämä rituaali on kulttuurinen konventio, joka tunnetaan urheilukulttuurin kautta eri puolilta maailmaa.
- Tämä tarjoaa hauskan, toiminnallisen ja mieleenpainuvan lopetuksen työskentelylle.
- Lopuksi keskustellaan haluttaessa erilaisista tervehtimistavoista ja työpajan tunnelmista yleisesti, jos se vielä tuntuu tarpeelliselta.
|
Ideoita jatkotyöskentelyyn: |
- Draamatarinaa voidaan jatkaa esim. yksilöllisellä kirjoitustehtävällä: Miten päähenkilölle käy tulevaisuudessa? Miten hänen elämänsä etenee? Näistä vaihtoehtoisista tarinoista voidaan jatkaa keskustelua kotoutumisesta ja sen haasteista. Voidaan antaa tehtäväksi kirjoittaa a) onnellinen vaihtoehto tai b) huono vaihtoehto. Tämä puskee osallistujia miettimään erilaisia skenaarioita tulevaisuudesta. Näitä voidaan verrata ryhmässä keskenään, pienryhmissä tai maahanmuuttajien ja kantasuomalaisten osallistujien välillä.
- Kuvitteellisten tarinoiden jälkeen osallistujat voivat myös kirjoittaa omakohtaisia tulevaisuuden skenaarioita. Näitä voidaan hahmottaa myös piirroksina. Miten omat ajatukset, teot ja valinnat, oma perhe, ulkoa tulevat tekijät tai sattumat voivat vaikuttaa oman tulevaisuuden rakentumiseen?
- Aarrekartta-kollaasien tekeminen: esim. lehtikuvista leikkaamalla ja liimailemalla voi tehdä omia unelmakuvia tulevaisuudesta. Niitten avulla voidaan myös pohtia realistisia tekoja, jotka vievät kohti omia unelmia ja tavoitteita.
- Ideariihi pajan lopussa tuottaa paljon ideoita ystävätoimintaan.
- Osallistujat voivat myös piirtää verkostokartat a) nykyisistä ystävistään ja verkostoistaan tai b) toivomistaan ystävistä ja verkostoista. Mihin yhdistyksiin voisin liittyä? Mitkä harrastukset edistäisivät kotoutumistani?
|